när bör man bli självständig?

blir man vuxen när man fyller 18? 20? när man skaffat kille? när man flytat hemifrån vare sig man är 15 eller 25?
satt med när malin och brudarna satt och snacka om olika universitet som de ska gå på, och sen så sa de att man flyttar ju naturligtvs hemifrån när man gått ut gymnasiet, då vill man ju inte bo hemma! enligt dem, jag håller med till viss del, men ändå inte.

Jag är en sån person som tycker om att vara självständig, jag skulle lätt kunna flytta hemifrån nu om jag hade råd till det. jag klarar av att handla, tvätta, städa, betala räkningar lär man sig fort, passa tider osvosv... 
Det vore skönt javisst, men ändå är det et stort ansvar och så skulle de säkert kännas tomt. Från att bo i en familj på 7 pers till att bli ensam.

fördelar med att bo själv/bli självständig
Man slipper ta så mycket ansvar hemma

Man kan vara borta/ hemma så mkt man vill

Ta hem så många kompisar man vil

festa

kan bestämma vad man vill äta varje dag, ha stökigt om man vill

nackdelar med att bo själv
man måste tjäna egna pengar så att det räcker till hyra, mat mer räkningar, allt möjligt...

man måste ställas inför alla svåra val som man som vuxen måste göra.

Man är själv väldigt mycket och det kan bli lätt bli långtråkigt.

storhandla

det finns mycket saker som finns mer att säga både för och nackdelar med att bo ensam... så jag tror att jag vil bo hemma tills jag går ut trean sen vet jag inte riktigt vad som händer, det vet man aldrig...

btw, sitter hemma hos nicklas och pluggar. Slutade vid halv 12, gick hit käka lite lunch läste igenom rättskunskapen. börjar kl 2 igen vilket är om 1 timme och 7 minuter!
ska träna efter skolan och pröva de nya maskinerna som de uppgraderat friskis med! hörs ikväll


Kommentarer
Postat av: therese

Självständig är du när du ber om hjälp för att du vill och inte måste. And trust me, det är mer ansvar att bo själv än hemma. Däremot kan du ta mindre hänsyn när du bor själv.


Vad har du på hjärtat?:

Namn:Ditt namn :)
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback