att vara nöjd som det är, som man är

Hade gymnasiemässa idag på rosvalla, till en börjar lite skäckinjagande. Hatar att stå där och bjuda in folk till en monter när man sedan ska stå och snacka om nått som man inte har en aning om. Haha liiite jobbigt.
Men till slut gick det bra och man blev mer bekväm med rollen som representant för skolan. Åttorna var lika skräckslagna som vi. Vi hade fått en plats lite i utkanten av hela mulithallen så det var verkligen press på oss att bjuda in och fånga upp de vilsna själarna... höhö

Nej men det var ganska chill att slippa de vanliga lektioner och snacka skit med elever och lärare istället. Bla så snackade vi om hur vi tyckte det var nu i skolan, dvs nu i trean. Och eftersom det var lotta som vi pratade med som är väldigt ärlig och öppen om vad hon själv tycker om skolan och så sa vi som det var. Att det är jobbigt överlag när alla människor i vår skola och även eleverna har så himla höga krav på oss, oss själva. Att ha höga krav, för höga krav är inte bra. Visst om man har höga krav på sig själv för att man vet att det krävs MVG i alla ämnen för att man ska komma in på en viss utbildning, men att sträva efter mvg och perfektion bara för sakens skull, för att bevisa att man är smart för andra tycker jag, och de som jag pratade med bara är dumt. Livet handlar inte om att vara störst bäst och smartast utan det handlar om att leva oxå. Betyg kan man alltid komplettera och plugga upp, men kan man ta igen sig tid i skolan med kompisar och gemenskap med elever och andra människor som finns runt en i sitt liv? Nej inte riktigt på samma sak. För mig så är betyg bara 1, 2 eller 3 bokstäver på ett papper som beskriver hur "smart" man är. Det finns inget betyg för hur man är som person, vad man har för livserfarenheter osv vilket jag tycker borde finnas med. Bara för att man har MVG i alla ämnen så blir man inte en bättre läkare, psykolog, osv bara för att man har mvg i allt. Alla som vill och brinner för sitt drömyrke borde få chansen att bevisa att man duger som man är och med sina kunskaper utan att man har 2.0 i intagningspoäng...

Kanske är det bara jag som tycker så?! men jag tycker att det speciellt på våran skola är lite hysteri över att man måste vara bäst på allt. Varför kan inte folk vara nöjda med ett VG? MVG gör en inte till en bättre människa. Inte vad jag vet iallafall.
Som sagt, livet handlar att ta vara på vartenda ögenblick som man anser betyder något och göra det bästa av situationen. Våga vara egen och tro på dig själv!

Alla människor kommer att klara sig här i livet, vafan vi bor i sverige tror inte någon av oss kommer hanma på gatan eller i skiten för att man inte har 2.0 i poäng...

nej nu ska jag äta vofflor! :D



Kommentarer

Vad har du på hjärtat?:

Namn:Ditt namn :)
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback