varför får man säga vitlök, men inte nergerboll?

en fråga som nästan ständigt kommer upp, är: varför får man inte säga typ, neger.. alla tror att man är värsta rasisten, men vafan de som ät utlänningar säger ju likadana förolämpningar till oss, jävla vitlök, åk hem till småland osv...
vet inte varför jag skriver ner detta,men det skulel vara kul om ni kunde svara på en enkel fråga,
vart går gränsen till rasistiska ord? man är ju alltid rädd för att säga fel saker i fel sällskap liksom?! hmm kompicerad fråga

Kommentarer
Postat av: Klara

jao du. ingen aning faktiskt...

Postat av: Jenny

Jag skulle personligen aldrig kalla en mörhyad person för neger, man sa så förr när svarta var slavar och därför anses det som förolämpande att kalla någon för slav för det är ju det man menade med neger "svart slav".

2008-08-27 @ 20:51:19
URL: http://jennyorahim.blogg.se/
Postat av: Kenza

seriöst hur dum är du igentligen?

Det är stor skillnad på att säga vitlök och NEGERboll. Ordet neger uppfann dom som hade slavar. Det är alltså ett förnedrande och kränkande ord. Om du säger svartboll gör det inget eftersom ordet svart är en färg samma som vit. fattar du nu?

2008-08-28 @ 00:17:30
Postat av: emelie

Nu tycker jag du ska vara med och tävla i min blogg om ett supersnyggt smycke. Sponsrat från www.finasmycken.nu! tävlingen är skitenkel.

besök min blogg för merinfo.



tack på förhand!

2008-08-29 @ 17:01:53
URL: http://emelieberglund.blogg.se/
Postat av: K

Men är du dum eller? Man säger vitlök därför att det är en VIT lök. Din fråga hade då varit logisk om det hette "svartboll" vilket man då kunde förklara med att man också bara säger därför att det är en SVART (alt. brun) boll.



Men det säger man inte, man säger negerboll, vilket är ett nedtryckande ord för mörkhyade.



Gah - alltid bara pantade människor som ställer den där frågan.

2008-08-30 @ 13:32:30

Vad har du på hjärtat?:

Namn:Ditt namn :)
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback